Hvordan bør du gå frem når du skal snakke med kvinnelige ansatte?


Før du starter en samtale, bør du gå gjennom veiledning eller intern policy for dette området i bedriften, dersom dette finnes. Hvis en ansatt ikke er komfortabel med å snakke med sin linjeleder, er det god praksis å ha en alternativ person tilgjengelig. Det kan være en passende utdannet kvinnehelsetalsperson, en annen leder eller noen fra HR/inkluderingsavdelingen. Skap en trygg og rolig atmosfære for samtalen. Det er ofte gunstig å la den ansatte ta ledelsen i samtalen.

Nedenfor kan du se noen eksempler på spørsmål som kan  veilede og hjelpe, om den ansatte trenger noen oppfordringer under samtalen

Hva kan du si eller spørre den ansatte om?

HVIS DEN ANSATTE HAR BEDT OM ET MØTE:

“Jeg er glad for at du har bedt om et møte, er alt i orden? Hvordan kan jeg best hjelpe deg i dag?”

HVIS DU SOM LEDER HAR BEDT OM ET MØTE:

Start med et åpent spørsmål om hvordan personen har det. Evt: “Jeg har lagt merke til ....., og jeg er bekymret for deg. Hvordan har du det og hvordan er din jobbsituasjon?”

Still spørsmål for å få en bedre forståelse av hvordan bedriften kan hjelpe:

“Er det noe spesifikt i arbeidssituasjonen som øker symptomene dine?”

“Hva kan vi gjøre for å lindre noen av disse symptomene?”

“Hvis du er komfortabel med å dele denne informasjonen, har du søkt medisinsk råd? Hvis ja, hjalp det medisinske rådet du fikk?“

“Er du klar over ressursene vi har tilgjengelig for å hjelpe med helsen din?”

“Kan vi holde kontakten med deg for å sjekke at du får den støtten du trenger?”

Følgende liste gir noen anbefalinger om hvordan du kan gjennomføre samtalen:

  • Bruk aktiv lytting.

  • Bruk åpne og ikke-dømmende spørsmål til å lede samtalen.

  • Vis forståelse, anerkjennelse, et åpent sinn og empati.

  • Ikke del personlige meninger.

  • Vær forsiktig med å dele andres personlige erfaringer. Disse kan avvike betydelig fra erfaringene til den ansatte du snakker med. Dette er en individuell reise

  • Bruk en personlig tilnærming der det er mulig. Alle er forskjellige.

  • Snakk på en rolig måte mens du opprettholder passende øyekontakt. Tilpass kommunikasjonsstil og gjør personen trygg.

  • Vis tydelig at du har tid, og fokuser oppmerksomheten på den ansatte. Der det er mulig, hjelp dem med å komme opp med sine egne løsninger.

  • Diskuter mestringsstrategier og arbeidsmønstre. Det er viktig å ikke gjøre antagelser om hvilke alternativer som vil være best, da erfaringene varierer.

  • Og husk at du stiller ingen diagnose, det er jobben til medisinske rådgivere