Hvordan kan du kartlegge i din virksomhet?
Alle virksomheter har forpliktelser når det gjelder helse, miljø og sikkerhet for ansatte. Gode tiltak innen kvinnehelse er viktige for ansattes trivsel på arbeidsplassen, og deres evne til å utføre oppgaver innen sitt ansvarsområde optimalt.
Derfor kan det være viktig å konkret kartlegge og vurdere hvordan ubehandlede temaer innen kvinnehelse kan påvirke både ansatte og virksomheten negativt.
Ved kartlegging av dagens situasjon og eventuelle risikovurderinger, må dette selvfølgelig gjøres i sammenheng med andre spesifikke og lovpålagte HMS faktorer. Dette er også avhengig av virksomhet og arbeidssituasjoner. Uansett bør kvinnehelse være en naturlig del av dette arbeidet.
KVINNEHELSE OG STRATEGIER MÅ SEES I SAMMENHENG MED…
Hvordan teamet fungerer og jobber sammen
Hvordan sikre at virksomheten når sine resultater
Hvordan sikre den enkelte medarbeider
OG HUSK...
Ingen virksomheter er like. Det praktiske arbeidet med å utvikle en kvinnehelse-vennlig ledelse og kultur kan være forskjellige fra sted til sted for å kunne lykkes.
Eksemplene i denne delen av guiden er kun til inspirasjon, slik at dere kan gjøre en skreddersøm hos dere.
Eksempler på relevante spørsmål:
ARBEIDSSITUASJONEN
Er det mulig for den ansatte å diskutere arbeidsmengden, arbeidsmønsteret eller relasjoner til omgivelsene?
FLEKSIBILITET
Hvor fleksibel er rollen? Gjør nivået av autonomi ansatte i stand til å selv håndtere eventuelle plager?
STØTTE
Hva er det generelle kunnskaps- og bevissthetsnivået om kvinnehelse? Er relevant støtte tilgjengelig, internt eller eksterne?
KJØNNSFORDELING OG ROLLER
Påvirker kjønnsfordelingen i arbeidsstyrken evnen til åpent å diskutere dette?
Er forventningene klare og definert for forskjellige roller?
KUNNSKAP, KULTUR OG TRYGGHET
Er det gitt opplæring om kvinnehelse i virksomheten?
Har dere talspersoner for kvinnehelse?
Kan ansatte trygt diskutere menstruell- eller syklisk helse, fertilitet eller overgangsalder på arbeidsplassen? Er dette temaet tabu?
FOKUS OG FULLMAKTER
Hvilke roller krever lange perioder med konsentrasjon?
Hvilke roller har krav til å ta beslutninger? Og hvilke forutsetninger har situasjonen som beslutningene tas i? Eksempelvis, er det press og stress for hurtige beslutninger, eller kan det brukes tid / ressurser på å være gjennomtenkte før beslutninger tas?
TILPASNING
Påvirker roller ansattes håndtering av symptomer (f.eks. er det forskjell på de som er førstelinje mot kunder versus administrative tjenester)?